Artful thinking! Έντεχνος συλλογισμός: Μαθαίνω να σκέφτομαι μέσα από την τέχνη
Εισηγητής
Επιστημονικά υπεύθυνη του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η Νίκη Κάντζου, νηπιαγωγός, κάτοχος Master στην «Παιδαγωγική και Διδακτική Μεθοδολογία του Νηπιαγωγείου» από τη Σχολή Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει μετεκπαιδευθεί στο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών Αθήνας και έχει διδάξει Μουσειακή Εκπαίδευση στο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει συμμετάσχει ως εισηγήτρια σε συνέδρια παιδαγωγικού περιεχομένου και σε ημερίδες που αφορούν την Τέχνη, τον Πολιτισμό και την Διδακτική Μεθοδολογία στο Νηπιαγωγείο. Επιπρόσθετα είναι επιμορφώτρια του Μείζονος Προγράμματος Εκπαιδευτικών του Υπουργείου Παιδείας και επιμορφώτρια Β΄ Επιπέδου ΤΠΕ του Υπουργείου Παιδείας. Είναι επιστημονικός συνεργάτης σε θέματα Μουσειακής Εκπαίδευσης στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης Αθήνας.
Το διάστημα 2004-2019 ήταν υπεύθυνη σύνταξης στο επιστημονικό εκπαιδευτικό περιοδικό Σύγχρονο Νηπιαγωγείο. Έχει δημοσιεύσει πολλά άρθρα σε επιστημονικά εκπαιδευτικά περιοδικά. Έχει γράψει βιβλία για εκπαιδευτικούς και παιδιά.
Σε ποιους απευθύνεται
Το παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα απευθύνεται:
- Σε εκπαιδευτικούς νηπιαγωγείων
- Παιδαγωγούς παιδικών σταθμών
- Εκπαιδευτικούς δημοτικής εκπαίδευσης
- Μουσειοπαιδαγωγούς, Μουσειολόγους
Σκοπός
Οι Τέχνες αποτελούν ένα σημαντικό στοιχείο στην εκπαίδευση των παιδιών, καθώς υποστηρίζουν την καλλιτεχνική έκφραση, προτάσσουν τη μοναδικότητα του κάθε παιδιού, κινητοποιούν την επιθυμία του για έρευνα και δημιουργία, αναπτύσσουν τις ικανότητες και δεξιότητές του και διαμορφώνουν τις αξίες, τις στάσεις και τις συμπεριφορές του.
Σκοπός του επιμορφωτικού προγράμματος είναι οι συμμετέχοντες να γνωρίσουν τον έντεχνο συλλοαγισμό (Artful Thinking) ο οποίος προωθεί την συστηματική χρήση έργων τέχνης, φωτογραφιών, αντικειμένων με σκοπό την ενίσχυση της σκέψης και της μάθησης.
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και άλλους επαγγελματίες που ασχολούνται με τον Πολιτισμό και επιθυμούν να εντάξουν το έντεχνο συλλογισμό στο εκπαιδευτικό πλαίσιο που δραστηριοποιούνται.
Οι συμμετέχοντες θα μελετήσουν τις στοχαστικές διαθέσεις του Έντεχνου Συλλογισμού με τις αντίστοιχες ρουτίνες σκέψης, με σκοπό να εμβαθύνουν στην μελέτη της αισθητικής εμπειρίας μέσω της συστηματικής παρατήρησης και κριτικής ανάλυσης έργων τέχνης.
Το επιμοορφωτικό πρόγραμμα θα διαρκέσει έξι εβδομάδες και παρέχεται επιμορφωτικό υλικό που μπορεί να εφαρμοστεί στη καθημερινή διδακτική πρακτική.
Περιγραφή
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
1.Αξιοποίηση της Τέχνης στην Εκπαίδευση
Σκοπός της ενότητας:
- Να συνειδητοποιήσουν οι επιμορφούμενοι τον σημαντικό ρόλο που μπορεί να παίξει η τέχνη στη διεργασία της μάθησης.
2. Παρατήρηση έργων τέχνης – Η χρήση των ερωτήσεων
Σκοπός της ενότητας:
- Να εξοικειωθούν οι επιμορφούμενοι με τα έργα τέχνης, να μάθουν δηλαδή, να παρατηρούν και να αναγνωρίζουν τα στοιχεία τους, να αναζητούν και να εντοπίζουν έμμεσες πληροφορίες και μηνύματα που απορρέουν από αυτά.
3. Έντεχνος συλλογισμός: Τι είναι ο έντεχνος συλλογισμός. Στοχαστικές διαθέσεις 1
Σκοπός της ενότητας:
- Να γνωρίσουν οι επιμορφούμενοι τι είναι η ερευνητική ομάδα Project Zero της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου Harvard, τι είναι η προσέγγιση Έντεχνος Συλλογισμός (Artful Thinking), ποιες είναι οι έξι στοχαστικές διαθέσεις της προσέγγισης του Έντεχνου Συλλογισμού, τι είναι οι ρουτίνες σκέψεις και πως μπορούν να υλοποιηθούν στο εκπαιδευτικό πλαίσιο (μουσείο, σχολείο, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης), ποιες ρουτίνες σκέψεις και με ποια διαδικασία εφαρμόζονται στη στοχαστική διάθεση παρατήρησης και περιγραφής, στη στοχαστική διάθεση διερεύνησης απόψεων, στη στοχαστική διάθεση προβληματισμού και διερεύνησης.
4. Έντεχνος συλλογισμός: Στοχαστικές διαθέσεις 2
Σκοπός της ενότητας:
- Να γνωρίσουν οι επιμορφούμενοι ποιες ρουτίνες σκέψεις και με ποια διαδικασία εφαρμόζονται στη στοχαστική διάθεση για σύγκριση και σύνδεση, στη στοχαστική διάθεση για αιτιολόγηση.
5. Έντεχνος συλλογισμός: Στοχαστικές διαθέσεις 3
Σκοπός της ενότητας:
- Να γνωρίσουν οι επιμορφούμενοι ποιες ρουτίνες σκέψεις και με ποια διαδικασία εφαρμόζονται στοχαστική διάθεση προβληματισμού και διερεύνησης, στη στοχαστική διάθεση για την αναζήτηση πολυπλοκότητας.
6. Έντεχνος συλλογισμός: Αξιολόγηση
Σκοπός της ενότητας:
- Να αξιολογήσουν οι επιμορφούμενοι μέσω ενός ερωτηματολογίου το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.