Συζητώντας με τα παιδιά παραδείγματα σχολικού εκφοβισμού μέσα από εικόνες
Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) δυστυχώς, παρατηρείται συχνά στο σχολικό περιβάλλον. Ήδη από την προσχολική ηλικία, ο παιδαγωγός καλό είναι να εντάσσει στο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα αφιερώματα όχι τόσο καταπολέμησής του (γιατί πρόκειται για πολύ μικρές ηλικίες) αλλά ενδυνάμωσης αποδεκτών κανόνων συμπεριφοράς του ενός απέναντι στον άλλον.
Ο σχολικός εκφοβισμός αναφέρεται στην κατ’ επανάληψη έκθεση ενός παιδιού σε αρνητικές πράξεις (π.χ. σωματική ή λεκτική βία, αποκλεισμός από παιχνίδια, κοροϊδία, απειλές) από ένα ή περισσότερα παιδιά.
Ο σχολικός εκφοβισμός δε σχετίζεται με μεμονωμένα πειράγματα μεταξύ φίλων ή με τυχαία γεγονότα διαφωνιών μεταξύ ομάδων ή παιδιών.
Η παιδαγωγός μπορεί να προσεγγίσει το συγκεκριμένο θέμα με την ομάδα των παιδιών της, μέσα από αυτοσχέδια σενάρια και περιγραφή εικόνων. Σέβεται και δεν στοχοποιεί άθελά της παιδιά, ενώ τα παροτρύνει όλα μαζί να σκεφτούν το κάθε σενάριο:
1. από την πλευρά του παιδιού που εκφοβίζει ένα άλλο,
2. από την πλευρά του παιδιού που εκφοβίζεται και τέλος,
3. από την πλευρά των παιδιών που είναι θεατές.
Παρακάτω παρέχονται κάποια παραδείγματα αξιοποίησης φωτογραφιών, που αποτελούν αφορμές για συζήτηση μεταξύ των μελών της ομάδας.
Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας που παρέχεται. Συζητούν σε ποιες εικόνες η συμπεριφορά κάποιων παιδιών δεν είναι σωστή και προκαλεί την λύπη σε κάποιο άλλο και σε ποιες όλα τα παιδιά είναι χαρούμενα την ώρα που παίζουν.
Δεν ξεχνάμε πάντα να επιβραβεύουμε τη σωστή συμπεριφορά των παιδιών όταν παίζουν μεταξύ τους όμορφα! Καταλαβαίνουν τότε ποιο παράδειγμα καλούνται να ακολουθήσουν.