Στόχος του παρόντος άρθρου είναι να κατανοήσουν τα παιδιά την έννοια της διαφορετικότητας μεταξύ των ανθρώπων. Κάθε άνθρωπος έχει τα δικά του χαρακτηριστικά (εσωτερικά και εξωτερικά) που τον καθιστούν μοναδικό στον κόσμο. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα δαχτυλικά μας αποτυπώματα.
Η παιδαγωγός για την εισαγωγή στο θέμα διαβάζει το ακόλουθο ποιηματάκι:
Πράγματα πολλά υπάρχουν στο σώμα μας διαφορετικά.
Κάποια όμως είναι στα αλήθεια μοναδικά.
Είναι τα αποτυπώματά μας τα δαχτυλικά.
Φαντάζεστε τι μπορεί να είναι αυτά;
Δίνει τι ακόλουθες πληροφορίες για τα δαχτυλικά αποτυπώματα:
- Κάθε άνθρωπος έχει ένα μοναδικό ανάγλυφο σχήμα που υπάρχει στο κάθε δάχτυλό του πίσω από την πλευρά του νυχιού στα χέρια του.
- Αποτύπωμα είναι αυτό που αφήνει σε διάφορες επιφάνειες όταν τις αγγίζει με το δάχτυλό του. Συχνά αυτό το αποτύπωμα χρειάζεται ειδικούς επιστημονικούς τρόπους για να το δούμε.
- Μπορούμε να δούμε σε ένα χαρτί το δαχτυλικό μας αποτύπωμα αν βάψουμε με μαύρο μαρκαδόρο το δαχτυλάκι μας και προτού στεγνώσει το πιέσουμε σε ένα λευκό χαρτί.
- Για να δούμε καλύτερα τις καμπύλες και γραμμούλες που έχουν σχηματιστεί μπορούμε να πάρουμε έναν μεγεθυντικό φακό και να παρατηρήσουμε από κοντά.
- Κάθε άνθρωπος έχει το δικό του μοναδικό δαχτυλικό αποτύπωμα που είναι διαφορετικό από όλα τα άλλα των υπόλοιπων ανθρώπων.
Στη συνέχεια η παιδαγωγός μοιράζει στα παιδιά το φύλλο εργασίας (ή αν πρόκειται για μαθήματα τηλεκπαίδευσης το έχει στείλει από την προηγούμενη μέρα στους γονείς για εκτύπωση). Συμπληρώνουν σύμφωνα με τις οδηγίες που παρέχονται και παρουσιάζουν τις εργασίες τους στους συμμαθητές τους.
Η παιδαγωγός εξηγεί ότι όλα τα δαχτυλικά αποτυπώματα είναι διαφορετικά και έτσι κάθε άνθρωπος είναι επίσης διαφορετικός.
Τους λέει το ακόλουθο ποιηματάκι:
Οι άνθρωποι έχουν διαφορετικά ύψη, βάρη και σώματα.
Διαφορετικό χρώμα μαλλιών, δέρματος και ματιών.
Διαφορετικές δυνάμεις και ταλέντα.
Διαφορετικά δαχτυλικά αποτυπώματα,
που είναι τόσο πολλά,
όσα και της άνοιξης τα χρώματα.
Παρατηρώντας τη φωτογραφία η ομάδα συζητά και συγκρίνει παιδάκια μεταξύ τους ως προς το ύψος, το χρώμα δέρματος ή μαλλιών, το φύλλο.
Στη συνέχεια παρατηρούν μεταξύ τους εαυτούς τους και κάνουν ανάλογες συγκρίσεις.
Καταλήγουν στο ότι οι άνθρωποι είναι μεταξύ τους διαφορετικοί και μοναδικοί και αυτό είναι πολύ όμορφο να συμβαίνει. Γι’ αυτό και πρέπει να αναγνωρίζουμε και να σεβόμαστε τον κάθε άνθρωπο για τα ξεχωριστά του χαρακτηριστικά και το ίδιο πρέπει να κάνουν οι άλλοι για εμάς.
Κάτι ακόμα!
Σε ένα φύλλο χαρτί ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν διαφορετικά ανθρωπάκια. Η παιδαγωγός συζητά πρώτα μαζί τους για τα στοιχεία που θα είναι διαφορετικά (π.χ. χρώμα μαλλιών, ύψος, βάρος, ρούχα, χρώμα δέρματος ή χαρακτηριστικά προσώπου). Μετρούν τα ανθρωπάκια που ζωγράφισαν και παρατηρούν πόσο διαφορετικά είναι μεταξύ τους.
Ψηφιακό υλικό - ακολουθήστε τον υπερσύνδεσμο: https://learningapps.org/watch?v=p240is6hk21