Τα αινίγματα γενικά αποτελούν έναν ευχάριστο τρόπο να κατανοήσουν τα παιδιά έννοιες και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους.
Στο παρόν άρθρο παρέχονται αινίγματα με θέμα τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά που μπορούν να αξιοποιηθούν στην τάξη με τους ακόλουθους τρόπους:
- Η παιδαγωγός διαβάζει ένα-ένα αίνιγμα και τα παιδιά προσπαθούν να σκεφτούν την απάντηση. Μετά τους δείχνει την αντίστοιχη φωτογραφία.
- Η παιδαγωγός κόβει το κάθε αίνιγμα από την αντίστοιχη απάντηση- εικόνα. Αφήνει όλες τις εικόνες ανακατεμένες μπροστά στα παιδιά για να τις βλέπουν και εκείνα προσπαθούν να μαντέψουν σε τι αναφέρεται το αίνιγμα, που τους λέει κάθε φορά.
- Η παιδαγωγός μοιράζει μία εικόνα – απάντηση σε κάθε παιδί και μετά αναφέρει το αίνιγμα. Πρέπει να δώσει την απάντηση μόνο το παιδί που κρατά την αντίστοιχη κάρτα.
- Η παιδαγωγός τοποθετεί τις εικόνες-απαντήσεις σε διάφορα εμφανή και προσβάσιμα σημεία της τάξης. Τα παιδιά καλούνται όχι μόνο να βρουν την απάντηση, αλλά να εντοπίσουν και πού βρίσκεται η εικόνα μέσα στον χώρο.
- Η παιδαγωγός γυρνά ανάποδα τις εικόνες- απαντήσεις. Ένα παιδί επιλέγει μία και όλοι μαζί προσπαθούν να καταστρώσουν ένα σχετικό με αυτή αίνιγμα ή να την περιγράψουν.
Και κάτι δημιουργικό….
- Τα παιδιά έχουν μπροστά τους γυρισμένες όλες τις εικόνες-απαντήσεις. Ανοίγουν στην τύχη, δύο από αυτές και καταστρώνουν φανταστικούς διαλόγους, που ξεκινούν με τη φράση: Τι θα έλεγε….
Για παράδειγμα, ανοίγουν το χριστουγεννιάτικο δέντρο και τη βασιλόπιτα. Τι θα έλεγε ή βασιλόπιτα στο δέντρο; Μήπως θα της ζητούσε να φυλάξει στα κλαδιά του ένα ακόμα δώρο για όποιον κερδίσει τα φλουρί;
Φύλλο εργασίας
Πού ανήκει τι;
Στο φύλλο εργασίας που παρέχεται τα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν κάθε τι που απεικονίζεται και στη συνέχεια να συμπληρώσουν τις εικόνες προσθέτοντας λεπτομέρειες. Μπορούν να σκεφτούν ιδέες, που ξεφεύγουν και από την λογική απάντηση. Για παράδειγμα, στο σκουφί τα παιδιά μπορεί να το ζωγραφίσουν να το φοράει ο Άγιος Βασίλης, αλλά μπορούν να σχεδιάσουν και τον εαυτό τους να το φορά. Οι λάμπες ενδεχομένως να ανήκουν σε ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο αλλά μπορεί να στολίζουν και ένα παράθυρο. Το δώρο βρίσκεται κάτω από ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο ή ετοιμάζεται ένα παιδάκι να το ανοίξει.
Μόλις να παιδιά ολοκληρώσουν τις ζωγραφιές τους κόβουν περιμετρικά τα πλαίσια και τα κολλούν σε χρωματιστά χαρτόνια (μονά ή διπλωμένα στη μέση) με σκοπό να δημιουργήσουν κάρτες που θα χαρίσουν σε συγγενείς ή φίλους. Με τη βοήθεια της παιδαγωγού σκέφτονται ποιες ευχές θα μπορούσαν να γράψουν για να δείξουν την αγάπη τους.