Άρθρα

Το βιβλίο μου για τους καλούς τρόπους

Το βιβλίο μου για τους καλούς τρόπους
Μαριάννα Αβερκίου

Παιδαγωγός Med, Εκπαίδευση Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών, Φιλόλογος

Συνοδευτικό υλικό

Το βιβλίο μου για τους καλούς τρόπους

Φύλλα εργασίας και προτεινόμενες δραστηριότητες

 

Στα πλαίσια του ημερήσιου προγράμματος η παιδαγωγός πολλές φορές και με διάφορες αφορμές θα μιλήσει για κανόνες σωστής συμπεριφοράς. Ωστόσο, είναι σημαντικό κάποια στιγμή, να κάνει και ένα αποκλειστικό αφιέρωμα στους καλούς τρόπους, τι σημαίνουν και πώς εφαρμόζονται σε διαφορετικούς ανθρώπους και ποικίλα περιβαλλοντικά πλαίσια.

Στο παρόν άρθρο παρέχονται φύλλα εργασίας σε μορφή βιβλίου για να κρατήσουν τα παιδιά και αποτελούν μία αφορμή για περαιτέρω συζητήσεις με την ομάδα.

 

Οι καλοί τρόποι διδάσκονται και είναι απαραίτητο αυτό να γίνεται από πολύ μικρή ηλικία γιατί:

  • Όταν με τους τρόπους μας δείχνουμε σεβασμό στους ανθρώπους γύρω μας, τότε εισπράττουμε και σεβασμό.
  • Είμαστε πιο χαρούμενοι καθώς αποφεύγουμε καταστάσεις που προκαλούν λύπη ή θυμό.
  • Κερδίζουμε φίλους και τη συμπάθεια των άλλων.
  • Αποκτούμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση επειδή γνωρίζουμε πώς πρέπει να φερθούμε σε κάθε πλαίσιο.

 

Πριν από τη συμπλήρωση των φύλλων εργασίας, συζητάμε με τα παιδιά:

Τι σημαίνουν οι  «καλοί τρόποι» και γιατί είναι σημαντικό να τους έχουμε.

  • Τι περιλαμβάνουν οι καλοί τρόποι: ευγενικές λέξεις, χαιρετισμό, σεβασμός προσωπικού χώρου του άλλου, ικανότητες όπως να περιμένουμε τη σειρά μας, να μην διακόπτουμε, να μοιραζόμαστε, να χαιρετούμε, να ζητάμε άδεια, να βοηθάμε όταν χρειάζεται.
  • Οι καλοί τρόποι δεν αφορούν μόνο στους ανθρώπους αλλά και στον περίγυρό μας. Για παράδειγμα, να προσέχουμε τα πράγματά μας και των άλλων, να μην πετάμε σκουπίδια, να σεβόμαστε το αστικό και φυσικό περιβάλλον.
  • Σε διαφορετικούς ανθρώπους μιλάμε και διαφορετικά. Λόγου χάρη, σε κάποιον που μόλις γνωρίσαμε, σε έναν συγγενή μας, στους γονείς ή τη δασκάλα μας, στα αδέρφια μας ή στους φίλους μας, σε έναν επισκέπτη που έρχεται σπίτι μας ή στο σχολείο.
  • Κάθε περιβαλλοντικό πλαίσιο (ή συνθήκες) έχει πολλές φορές και τους δικούς του κανόνες συμπεριφοράς. Μαθαίνουμε πώς φερόμαστε κατά τη διάρκεια του φαγητού, του παιχνιδιού, όταν η παιδαγωγός διδάσκει μια ενότητα, όταν πηγαίνουμε σινεμά ή θέατρο, όταν είμαστε με τους φίλους μας στην παιδική χαρά, όταν βρισκόμαστε μέσα στο αυτοκίνητο ή σε μέσα μαζικής μεταφοράς, όταν πηγαίνουμε βόλτες ή εκδρομές/ επισκέψεις.

Για κάθε μία από τις παραπάνω παραμέτρους προτείνεται η παιδαγωγός να παίξει παιχνίδια ρόλων (με τα ίδια τα παιδιά ή  κουκλοθέατρο) παρουσιάζοντας διαφορετικά σενάρια καλών ή κακών τρόπων.

 

Οδηγίες και προτάσεις για τη συμπλήρωση του βιβλίου

Κόβουμε τις σελίδες στη μέση και τις ενώνουμε με συρραπτικό ή κάνουμε τρυπούλες και περνάμε κορδέλες.

Εξώφυλλο : Χρωματίζουμε τα γράμματα με διαφορετικά χρώματα.

Όταν έχουμε καλούς τρόπους είμαστε πιο χαρούμενοι : Τα παιδιά αναφέρουν τους δικούς τους καλούς τρόπους  και γράφουν ή ζωγραφίζουν από μία σωστή συμπεριφορά των παιδιών της εικόνας. Τα λόγια που αναφέρονται μπορούν να γίνουν ρυθμικό τραγούδι, όπου τα παιδιά κρατώντας μουσικά όργανά θα δίνουν τον ρυθμό.

Σωστή και αγενής συμπεριφορά: Παρατηρούμε τις εικόνες και τις περιγράφουμε. Συζητάμε αν έχουμε ζήσει παρόμοιες καταστάσεις. Έπειτα τις διαχωρίζουμε σε σωστές και αγενείς.

Έχω καλούς τρόπους στο σχολείο: Δίνουμε μεγαλύτερη έμφαση στον χώρο του σχολείου. Πέρα από τις συμπεριφορές, που υπάρχουν στο φύλλο εργασίας, θυμόμαστε και τους κανόνες της τάξης μας.

Κάθε τόπος έχει τον καλό του τρόπο: Παρατηρώντας τιε εικόνες από τα διαφορετικά περιβαλλοντικά πλαίσια παρέχουμε παραδείγματα καλών τρόπων για κάθε ένα από αυτά. Για παράδειγμα, σε ένα εστιατόριο ή γενικά την ώρα του φαγητού, δεν παίζουμε με το φαΐ μας, δεν φτύνουμε, μασάμε όμορφα, μιλάμε με χαμηλή φωνή, δεν καταστρέφουμε αντικείμενα.

Όταν είμαι ευγενικός: συμπληρώνουμε τις προτάσεις σε διαφορετικά σενάρια (π.χ. όταν μας χαρίζουν ένα δώρο). Μπορούμε αν θέλουμε να παίξουμε θεατρικό όπου μια ομάδα παιδιών θα δείχνει μια επιθυμητή και την αντίστοιχη μη επιθυμητή συμπεριφορά για κάθε σενάριο.

Ευγενικές λεξούλες: αντιγράφουμε στις πινακίδες τις ευγενικές λέξεις που παρέχονται και αν θέλουμε συμπληρώνουμε και άλλες. Ονομάζουμε το δάσος της εικόνας: ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΤΗΣ ΕΥΓΕΝΕΙΑΣ και πλάθουμε μια φανταστική ιστορία για το τι μπορεί να συμβαίνει εκεί. Εξηγούμε τι είναι ο πληθυντικός της ευγένειας και κάτω από ποιες συνθήκες ζητάμε ουσιαστική συγγνώμη.

 

 

 

Διάλεξε τη συνδρομή σου!

  • ΜΗΝΙΑΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ
  • 8,00€
  • το μήνα
  • Τιμολόγηση μηνιαία
  • ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ
    από 96,00€
  • 32,90€
  • το έτος
  • Τιμολόγηση εφάπαξ
  • ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
    από 150,00€
  • 50,00€
  • το έτος
  • Τιμολόγηση εφάπαξ
  • ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
  • 19,90€
  • το έτος
  • Τιμολόγηση εφάπαξ

ΆΡΘΡΑ

10 παιχνίδια, 1 παραμύθι & 5 κατασκευές για τα σχηματα.

10 Παιχνίδια για τα σχήματα Μες στην τάξη περπατώ, σχήματα αναζητώ Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο...

Τα παιδιά έχουν φιλοσοφικές αναζητήσεις; Αφίσες - φύλλα εργασίας & ένα βραβείο!

1. Οι φίλοι της γνώσης στην αρχαία Ελλάδα Στην αφίσα που παρέχεται δίνεται ένα πρώτο έναυσμα για να...

Newsletter

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και να μάθετε για τα τελευταία νέα και τις ειδικές προσφορές.