Δραστηριότητες, σενάρια και φύλλα εργασίας με θέμα την κυκλοφοριακή αγωγή
Όταν διδάσκουμε τα παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας θέματα που σχετίζονται με την κυκλοφορία τους στους δρόμους μίας περιοχής, εστιάζουμε κυρίως την προσοχή μας σε τρία σημεία:
- Το παιδί πεζός.
- Το παιδί που οδηγεί ποδήλατο.
- Το παιδί που είναι επιβάτης σε αυτοκίνητο ή κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς.
Στον παρακάτω πίνακα αναγράφονται αναλυτικότερα πληροφορίες που σχετίζονται με τα τρία αυτά σημεία. Οι πληροφορίες αυτές αξιοποιούνται και συζητούνται στην τάξη.
Όταν στον δρόμο περπατώ |
|
Όταν ποδήλατο οδηγώ |
|
Όταν είμαι μέσα σε ένα όχημα |
|
- Σενάρια κυκλοφορίας
Για να κατανοήσουν τα παιδιά με καλύτερο τρόπο τη σωστή και ασφαλή συμπεριφορά τους κατά την κίνηση τους στους δρόμους, η παιδαγωγός τους παρουσιάζει τα παρακάτω σενάρια.
Τα σενάρια αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν με τους ακόλουθους τρόπους:
- Τα διαβάζει και τα παιδιά εντοπίζουν τις ασφαλείς ή επικίνδυνες συμπεριφορές. Προτείνουν τις αντίστοιχες σωστές στη θέση των επικίνδυνων. Απαντούν στις ενδεικτικές ερωτήσεις των σεναρίων.
- Ζωγραφίζουν ή σχεδιάζουν σκηνές από τα σενάρια που ακούν.
- Αναπαριστούν θεατρικά και με την καθοδήγηση της παιδαγωγού ένα- ένα τα σενάρια. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν κάποια αξεσουάρ και να δημιουργήσουν δρόμους στην τάξη με τη βοήθεια μιας χαρτοναινίας.
Γεια σου φίλε!
Η μαμά οδηγεί το αυτοκίνητο. Στο πίσω κάθισμα κάθεται ο Γιώργος. Φοράει τη ζώνη ασφαλείας και παρακολουθεί από το παράθυρο τον δρόμο. Ξαφνικά βλέπει να διασταυρώνει έναν δρόμο μαζί με τον παππού του, ο καλύτερος του φίλος ο Νίκος. Ο Γιώργος κατεβάζει το παράθυρο, βγάζει έξω τα χέρι του και φωνάζει στον φίλο του δυνατά: «Γεια σου Νίκο. Κοίτα εδώ είμαι!»
- Τι κάνει σωστά ο Γιώργος;
- Τι κάνει λάθος;
- Τι φαντάζεστε ότι μπορεί να συμβεί αν έχει έξω από το παράθυρο το χέρι του ο Γιώργος και φωνάζει;
- Τι επικίνδυνο μπορεί να κάνει ο Νίκος;
- Τι νομίζετε ότι θα πει η μαμά στον Γιώργο;
Ντριιιιιιιννννν!
Ο μπαμπάς κρατάει τα δυο του μικρά παιδάκια από το χέρι και περιμένει στη διάβαση να ανάψει το φανάρι πράσινο για να περάσουν τον δρόμο. Ξαφνικά χτυπάει το κινητό του τηλέφωνο. Χωρίς να πει κάτι στο μικρό παιδί, αφήνει το χέρι του και απαντά στο τηλέφωνο.
- Γιατί ο μπαμπάς περιμένει μαζί με τα παιδιά του στη διάβαση για να περάσει τον δρόμο;
- Αν ο μπαμπάς μιλάει στο τηλέφωνο είναι αρκετά συγκεντρωμένος για να περάσει τον δρόμο μαζί με τα παιδιά του;
- Τι μπορεί να κάνει το μικρό παιδάκι αν ο μπαμπάς δεν κρατάει το χέρι του;
- Τι θα συμβεί αν το παιδί ξεκινήσει να τρέχει στη μέση του δρόμου;
Εγώ θα την πιάσω!
Μία ομάδα παιδιών παίζει μπάλα στην πλατεία της γειτονιάς. Ξαφνικά η Άννα κλωτσάει την μπάλα δυνατά και φεύγει έξω από την πλατεία και πηγαίνει στον δρόμο. Ο Παναγιώτης λέει: «Εγώ θα πιάσω την μπάλα!». Τρέχει προς τον δρόμο. Η Άννα του φωνάζει: «Περίμενε. Μην πας!»
- Μπορεί ή όχι να πάει ο Παναγιώτης να πιάσει την μπάλα;
- Τι κάνουμε αν η μπάλα, που παίζουμε φύγει και πάει στον δρόμο;
- Τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά για να παίζουν μπάλα με ασφάλεια στην πλατεία μιας γειτονιάς;
- Τι θα συμβεί αν την ώρα που η μπάλα πετάγεται στον δρόμο περνούν αυτοκίνητα ή μηχανάκια;
Πρόσεχε και στο πεζοδρόμιο!
Η γιαγιά περπατάει κρατώντας στα δυο της χέρια σακούλες από ψώνια. Μαζί της έχει και την εγγονούλα της Φανή. Η Φανή είναι προσεκτική, δεν κατεβαίνει στον δρόμο και περπατά δίπλα στη γιαγιά της στο πεζοδρόμιο. Κάποια στιγμή, η Φανή βλέπει ότι πλησιάζει στο σπίτι της, ξεκινά να τρέχει πηγαίνοντας αρκετά πιο μπροστά από τη γιαγιά της. Την ώρα εκείνη λίγο πιο πέρα ένα αυτοκίνητο βγαίνει από το γκαράζ μίας πολυκατοικίας. Η Φανή μένει ακίνητη και η γιαγιά της λέει:
«Είδες! Μέχρι και στο πεζοδρόμιο όταν προχωράς θα πρέπει να μην τρέχεις και να είσαι προσεκτική.»
- Γιατί πρέπει να περπατάμε και να μην τρέχουμε όταν βρισκόμαστε στα πεζοδρόμια;
- Τι κακό θα μπορούσε να συμβεί, αν η Φανή βρισκόταν ακόμα πιο μπροστά από τη γιαγιά της και όχι δίπλα της;
- Τι άλλο επικίνδυνο μπορεί να συμβεί όταν περπατάμε στο πεζοδρόμιο;
Φτάσε με αν μπορείς!
Σε μια πλατεία δύο παιδιά κάνουν ποδήλατο. Φορούν κράνος στο κεφάλι τους. Έχει ξεκινήσει να νυχτώνει αλλά η πλατεία έχει πολύ κόσμο, που κινείται και μικρά παιδάκια, που παίζουν. Την ώρα που οδηγεί το ποδήλατο, το ένα παιδί γυρνάει το κεφάλι του πίσω και λέει στο άλλο : «Φτάσε με αν μπορείς!»
«Πρόσεχε!» φωνάζει ένας κύριος που βρίσκεται κάπου κοντά.
- Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο σε μια πλατεία, που έχει κόσμο;
- Πώς προφυλάσσουμε τον εαυτό μας;
- Πώς προστατεύουμε τους άλλους;
- Γιατί πιστεύετε ότι ο κύριος φώναξε στο παιδί να προσέχει;
- Τι θα συνέβαινε αν οι οδηγοί δεν κοιτούσαν μπροστά τους την ώρα που οδηγούσαν;
- Φύλλα εργασίας
Δίπλωμα κυκλοφοριακής αγωγής
Τα παιδιά αποκτούν τα δικό τους δίπλωμα. Συμπληρώνουν τα στοιχεία τους και ζωγραφίζουν τον εαυτό τους ή κολλούν φωτογραφία τους. Αν υπάρχει η δυνατότητα, το δίπλωμα εκτυπώνεται σε ροζ χαρτί (για να μοιάζει με το αληθινό) και πλαστικοποιείται.
Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τα παιδιά μπορούν να παίξουν συμβολικά παιχνίδια με πρωταγωνιστές τροχονόμους και παραβάτες κρατώντας τα διπλώματά τους.
Κυκλοφορώ με ασφάλεια
Στο συγκεκριμένο φύλλο τα παιδιά καλούνται να διακρίνουν τις σωστές από τις επικίνδυνες συμπεριφορές στους δρόμους. Χρωματίζουν με πράσινο χρώμα τις σωστές και με κόκκινο τις επικίνδυνες.
Στο δρόμο με ασφάλεια - Σήματα
Στο συγκεκριμένο φύλλο τα παιδιά καλούνται να συμπληρώσουν ό,τι λείπει από 4 βασικά σήματα του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
- Παιδικά τραγούδια κυκλοφοριακής αγωγής
Παιδικό τραγούδι κυκλοφοριακής αγωγής "Προσοχή-Προσοχή": https://www.youtube.com/watch?v=rfvPgFGH0M8
Ο κύριος ΚΟΚ: https://www.youtube.com/watch?v=nEFng1Nv3kE
Κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής: https://www.youtube.com/watch?v=T5fUAWhbtyI
Οι νάνοι και η Χιονάτοι πάνε ποδηλατάδα: https://www.youtube.com/watch?v=cfDpJZya8b8