«Άσπρα καράβια», Γ. Σπανός https://www.youtube.com/watch?v=Sq_m-jWtfX0
«Τα καραβάκια», Β. Κουμπής http:// https://www.youtube.com/watch?v=JHLrcmVmBOQ
«Τα καβουράκια», Β. Τσιτσάνης https://www.youtube.com/watch?v=hNAbJGuwqlc
«Τζαμάικα», Μ. Λοΐζος https://www.youtube.com/watch?v=UUxA08-U2HI
«Κάτω στο γιαλό», Χιώτικο-παραδοσιακό https://www.youtube.com/watch?v=YrYMs_M9OLo
«Στο περιγιάλι το κρυφό», Μ. Θεοδωράκης https://www.youtube.com/watch?v=gHOpgJFc5rw
«Αιγιώτισσα», Καλαματιανός-παραδοσιακό https://www.youtube.com/watch?v=9s7HcL5hOiw
«Το θαλασσινό τριφύλλι», Λ. Κόκοτος https://www.youtube.com/watch?v=prsA9oHl5SQ
«Θαλασσάκι μου», Αιγαιοπελαγίτικο-παραδοσιακό https://www.youtube.com/watch?v=4Z0E31jnS9A
«Θάλασσα πλατιά», Μ. Χατζιδάκις https://www.youtube.com/watch?v=Qfw0ridZdYI
«Ο γλάρος», Μ. Χατζιδάκις https://www.youtube.com/watch?v=NfaqpVJGrwQ
Το πιο επικοινωνιακό μουσικό μέσο είναι το τραγούδι. Μέσα από αυτό τα παιδιά εκφράζουν τον συναισθηματικό τους κόσμο, αποθηκεύοντας παράλληλα μελωδίες, ήχους, ρυθμικά και μελωδικά σχήματα.
Προτείνουμε δύο είδη τραγουδιών:
Τα έντεχνα (όπως π.χ. «Ο γλάρος») και
Τα παραδοσιακά (όπως π.χ. «Κάτω στο γιαλό»)
Και τα δύο είδη μπορούν να διεγείρουν τη φαντασία των παιδιών, ενώ με τα μοτίβα τους να αποτελέσουν εκπαιδευτικό υλικό για τον εκπαιδευτικό. Επιπλέον, στα παιδιά θα γεννηθούν εικόνες μέσα από τους στίχους και τη μελωδία τις οποίες μπορούν να περιγράψουν είτε με τον λόγο, είτε με το σώμα, είτε μέσα από τα εικαστικά.
Καλό θα είναι πριν ακόμα ξεκινήσουμε να μαθαίνουμε με τα παιδιά κάποια από τα παραπάνω τραγούδια να τους τα διδάξουμε πρώτα ρυθμικά. Με τη ρυθμική συνθήκη και τονίζοντας τις ισχυρές συλλαβές κάθε στίχου, τότε το πρώτο μουσικό παιχνίδι είναι ήδη σε εξέλιξη. Η μελωδία θα προστεθεί μετά και σίγουρα θα είναι μια πιο εύκολη διαδικασία, αφού θα έχουμε δουλέψει πρώτα ρυθμικά.
Ρυθμικο-μελωδικό παιχνίδι
Χωρίζουμε τα παιδιά σε 2 ομάδες, όπου η πρώτη θα απαγγέλλει ρυθμικά το τραγούδι (πρόζα με ρυθμική συνθήκη), ενώ η δεύτερη θα το τραγουδάει.
Στην αρχή, θα βάλουμε κάθε ομάδα εναλλάξ ενώ μετά θα γίνεται ταυτόχρονα, με την κάθε ομάδα να υποστηρίζει τη δική της συνθήκη.
Φυσικά ας μην ξεχνάμε ότι όλα τα τραγούδια προσφέρονται για δραματοποίηση! Π.χ. «Τα καβουράκια» του Β. Τσιτσάνη είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, με ζωντανές εικόνες που ξεπηδούν μέσα από τον στίχο και με μια μελωδία που είναι ικανή να δραστηριοποιήσει την κινητικότητα των παιδιών. Δεν είναι ανάγκη να δουλεύουμε ένα τραγούδι από την αρχή μέχρι το τέλος. Μπορεί να γίνει σταδιακά, στίχο-στίχο και να είναι αρκετό για να ξεκινήσουμε. Άλλωστε, η απομνημόνευση χρειάζεται πάντα χρόνο.
Για παράδειγμα:
«Στου γιαλού τα βοτσαλάκια
Κάθονται δυο καβουράκια»
Πάνω σε αυτό το δίστιχο γεννιούνται εικόνες, αλλά και απορίες στα παιδιά. Κάποιες συχνές ερωτήσεις θα είναι:
-«Γιατί κάθονται εκεί τα καβουράκια;» ή
-«Μόνα τους είναι τα καβουράκια;»
Έπειτα ζητάμε από τα παιδιά να τονίσουν τα δυο ισχυρά σημεία του δίστιχου:
«Στου γιαλού τα βοτσαλάκια
Κάθονται δυο καβουράκια»
Σε αυτά τα σημεία δίνουμε συνθήκες ρυθμικές όπως:
Χτύπο στους μηρούς-Χτύπο με το δεξί πόδι-Παλαμάκι. Οι ρυθμικές συνθήκες μπορούν να γίνουν κάθε μια χωριστά ή εναλλάξ, εφόσον τα παιδιά έχουν αποκτήσει τη σχετική ρυθμικοκινητική άνεση.
►Ας μην ξεχνάμε το πιο σημαντικό: Για να αναπαράγουν ένα τραγούδι τα παιδιά οφείλουμε να τα παροτρύνουμε και να τα ενθαρρύνουμε!